Seda Yıldız

Hamburg ve İstanbul arasında yaşayan bağımsız küratör, yazar ve sanatçı. Sanat pratiği görsel sanatlar, tasarım, müzik, edebiyat, sinema ve aktivizm gibi disiplinler arası düşünceden ilham alır. Katılımcı, işbirliğine dayalı ve geniş bir kitleye ulaşmayı hedefleyen süreç odaklı, deneysel projelere odaklanır. Sanat ve tasarım üzerine yazıları Arts of the Working Class, MONU Magazine, Calvert Journal, Sanat Dünyamız, Art Unlimited ve KAJET’de yayımlandı. 2021`de Beykoz Kundura`da “Kundura'nın Hafızası: Bir Fabrikaya Sığan Dünya”, 2019`da Kunstverein Harburger Bahnhof`da “Dans Etmeyen Bizden Değildir” ve PhotoIreland`de “Thing, Aura, Metadata. A poem on making”, 2018`de Shanghai Curators Lab kapsaminda “The sound of the future will be musical” sergileri küratörlüğünü üstlendi. Cesitli projelerde editör, eş-editör olarak çalıştı. Hâlen yakında basılacak sanat kolektifi Škart`ın (Belgrad) 1990'dan günümüze multidisipliner pratiğini aktarmayı amaçlayan kitap projesi üzerinde editör ve yazar olarak çalışıyor. Yıldız, Cenevre Sanat ve Tasarim Üniversitesi`nde Çağdaş Sanatsal Uygulamaları, Hamburg Güzel Sanatlar Üniversitesi`nde Grafik / Tipografi / Fotoğrafçılık ve Tasarim bölümünde yüksek lisans, Bilkent Üniversitesi`nde İletişim ve Tasarım alanında lisans derecesine sahiptir. https://yildizseda.com

 

Seda Yıldız is an independent curator, writer and artist based in Hamburg. Her socially engaged practice is inspired by thinking across disciplines including visual arts, design, music, literature and activism. She is particularly interested in taking part in process-oriented, open and experimental projects that foster collaboration and exchange with a wider audience. Her recent curatorial projects include the performative exhibition of the artist and musician Vigan Nimani, Unfixed Place, Ambiguous Time (2022) at Kino Armata, The Grand Hotel Prishtina and the artist’s studio in Prishtina; the archive exhibition Memory of Kundura: The World Within a Factory (2021) at Beykoz Kundura in İstanbul, a roller disco weekend We Live Together, We Dance Together (2019) at Kunstverein Harburger Bahnhof in Hamburg. A member of AICA Turkey, she occasionally writes on art and design. She was the art critic in residence at The Igor Zabel Association for Culture and Theory (2021), joined What could/should curating do? program in Belgrade (2019) and Shanghai Curators Lab led by Carolyn-Christov Bakargiev and Yongwoo Lee (2018). Her book titled “Building Human Relations Through Art. Belgrade art collective Škart, from 1990 to present”, published by Onomatopee, will be coming out in May, 2022. http://yildizseda.com