Serra Yentürk, Belçika’da bulunan Katholieke Centrumscholen Sint Truiden’da tamamladığı lise eğitiminin ardından, Katholieke Universiteit Brussel, Sosyoloji bölümünde lisans eğitimi aldı; Hacettepe Üniversitesi Sanat Tarihi Bölümü’ndeki ikinci lisans eğitiminden André Lhote’un, Türkiye’deki Erken Cumhuriyet Dönemi sanatına etkilerini incelediği tez ile mezun oldu. 2011-2016 yılları arasında Galeri Nev İstanbul’da çalıştı; Mübin Orhon ve Nejad Devrim monografilerinin editörlüğü ve aynı galeride 2016 yılında açılan “Robert Mapplethorpe: 1979-1989” sergisinin küratörlüğünü üstlendi.
Károly Aliotti ve Nilüfer Şaşmazer’in eş küratörü olduğu “La Ventura” (Ark Kültür, 2016) ve “Dark Deep Darkness and Splendor” (Galerist, 2017) sergilerinin kitapları için çeviri ve editörlük yaptı. “Füreya” retrospektif sergisi (2017-2018) için hazırlanan kitabın düzeltilerini, 2019 yılında Meşher’de açılan “Kalıpları Aşınca: Mit, Efsane ve Masallarla Avrupa’dan Çağdaş Seramik” (2019) sergisine eşlik eden kitabın çevirilerini yaptı. Yazı ve söyleşileri Art Unlimited, Unlimited Drag, QP, Istanbul Art News gibi yayınlarda yer aldı.
Paris’te yaşadığı 2016-2020 yılları arasında Ali Kazma’nın Fransa’daki üretim sürecinde ve Yusuf Sevinçli’nin Deauville’deki “Planche(s) Contacte” festivaline davetle ürettiği fotoğraf projesinde çalıştı; “Les Rencontres de la photographie, Arles” festivali kapsamında, 2018’de gerçekleşen “Aux frontières de la liberté” başlıklı etkinlik için araştımacı ve asistan küratör olarak görev yaptı. 2020 yılında Etel Adnan’ın “Of Women and Cities” kitabını Türkçeye çevirdi. Ocak 2021’den bu yana Borusan Contemporary’de editör olarak çalışan Yentürk, Bilgi Üniversitesi Kültür Yönetimi Yüksek Lisans programı dahilinde, “Visual Artists Estates” üzerine tez araştırmasını sürdürüyor.
After finishing high school at Katholieke Centrumscholen Sint Truiden in Belgium, Serra Yentürk continued her studies at Katholieke Universiteit Brussel for her Bachelor degree in Sociology; then completed her second undergraduate degree at the Art History Department of Hacettepe University with her dissertation studying the influence of André Lhote on plastic arts in the Early Republican Period of Turkey.
She worked at Galeri Nev İstanbul between 2011-2016; served as the editor of monographs of Mübin Orhon and Nejad Devrim, and curated the exhibition “Robert Mapplethorpe: 1979-1989” which took place at the same gallery in 2016. She worked as an editor and translator for the publications accompanying exhibitions “La Ventura” (Ark Kültür, 2016) and “Dark Deep Darkness and Splendor” (Galerist, 2017) both co-curated by Károly Aliotti and Nilüfer Şaşmazer. She then co-edited the book published for the retrospective exhibition “Füreya” (2017-2018) and translated the book of temporary exhibition at Meşher, “Beyond the Vessel: Myths, Legends and Fables in Contemporary Ceramics around Europe” (2019). Her articles and interviews appeared in publications including Art Unlimited, Unlimited Drag, Istanbul Art News and QP.
While living in Paris between 2016-2020, she worked for the production of Ali Kazma’s work series produced in France, and the photography project of Yusuf Sevinçli commissioned by the festival “Planche(s) Contacte” in Deauville. Moreover, she worked as the researcher and assistant curator of the event “Aux frontières de la liberté” which was presented in 2018 as part of the “Les Rencontres de la photographie, Arles” festival.
In 2020, she translated Etel Adnan’s book, “Of Women and Cities” to Turkish. Working as an editor at the Borusan Contemporary since January 2021, Yentürk continues her thesis research on “Visual Artist Estates” as per her MA studies in the Istanbul Bilgi University, Cultural Management program.